FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/01/2007

Konsumtion av matvaror i butiken

Är det tillåtet att äta eller dricka något i en affär och betala vid kassan vid ett senare tillfälle?

Lawline svarar

Hej, Situationen du beskriver är omdiskuterad. Den som olovligen tar något som tillhör annan, med uppsåt att tillägna sig det döms, om tillgreppet innebär skada, för stöld. Är omständigheterna ringa döms istället för snatteri och är brottet att anse som grovt till grov stöld. Tillämpliga lagrum finns i brottsbalken 1, 2 och 4 §§, se http://www.lagen.nu/1962:700. Då lagtexten är så generell får svaret sökas i praxis, och jag har försökt att med hjälp av aktuella rättsfall hitta någon sammanfattande "princip" som besvarar din fråga. En tumregel som utarbetets pekar på att stöld/snatteribrott mot självbetjäningsbutiker som har en kassaspärr (vilket de flesta livsmedelsbutiker idag ju har) inte anses fullbordade förrän en person passerat ut genom kassaspärren utan att betala varor som den plockat på sig. Skälet till den bedömningen har ansetts vara att det i sådana butiker ju är meningen att kunderna själva skall ta befattning med varorna i butiken. Denna princip kommer bland annat till uttryck i rättsfallet NJA 1965 s 398, där en person passerat en kassaspärr med en obetald filmrulle i fickan. I rättsfallet RH 67:83 hade en person i en livsmedelsbutik ätit upp ett paket korv. Han greps innan han passerat ut genom kassaspärren. I det fallet ansågs brottet inte vara fullbordat. I fallet RH 54:84 däremot hade en person i en livsmedelsbutik tagit och ätit upp en grillad kyckling. Även han greps innan han passerat ut genom kassaspärren. Brottet ansågs dock i detta fall fullbordat. Den stora skillnaden som blev avgörande för det annorlunda domslutet var att personen saknade pengar att betala varan med och var medveten om detta faktum då han åt upp kycklingen. Vid de förhållandena blev redan hans "tillgrepp" av varan olovligt. Hoppas att mitt svar klargör dina funderingar! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare