FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/01/2007

vad kallas konduktörs klandervärda beteende rättsligt?

På SJ månadsbiljett står att denna är personlig och att namn och födelsedatum (ej personnr alltså) skall anges. Ingenstans står att detta skall skrivas med bläck/kulspets. Jag hade skrivit på med blyerts. Vid kontroll av konduktör påpekade han att jag skulle skriva med kulspets enligt resevillkoren men jag sa att det inte var nödvändigt och frågade efter var det stod. Jag sa att om han kunde visa var det stod skulle jag skriva med kulspets. Då slet han biljetten ur min händer och kladdade dit mitt namn och födelsedata själv. Inte nog med att jag tycker det är dålig kundservice utan jag anser att han har agerat utan rätt. Kallas hans agerande för egenmäktigt förfarande, förstörelse av annans egendom eller något annat ?

Lawline svarar

Hej! Även om konduktörens beteende kan anses som klandervärt tror jag att du får svårt att hitta ett brott i brottsbalken som skulle passa in på det. Egenmäktigt förfarande är när man tar något från någon annan utan "uppsåt att tillägna sig" till skillnad från stöld. Skolexemplet är att någon tar en cykel på stan för att cykla hem och sedan lämnar den någonstans (istället för att behålla den). Det han skrev kan nog inte heller klassas som skada på din egendom, eftersom du fortfarande kan använda biljetten. Tyvärr tror jag det blir svårt. mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare