Kan pension utmätas?

Hej

Jag har förtidspension. Kan man trots min pension göra utmätning på min pension som ligger på netto 8355:- Sek? Jag har läst någonstans att man inte kan göra en pensionär betalningsskyldig om han/hon har pension.

Lawline svarar

Hej

Utmätning kan göras hos en person även om denne har pension. Däremot får rätten till pension inte utmätas om rättigheten behövs för pensionärens försörjning. Det stadgas i 5:8 § utsökningsbalken.

Tanken är att utmätning inte skall göras i egendom som den betalningsskyldige behöver för att kunna leva ett drägligt liv.

Jag kan inte svara på om din pension kan utmätas. Det beror på din hyra och om du har bostadsbidrag. Förenklat kan man säga att den del av din pension som inte kan utmätas är din hyra + ett förbehållsbelopp som ligger på ca 4000 kr.

Kontakta kronofogdemyndigheten för mer information.

Undantag från utmätning hittar du i 5 kap utsökningsbalken

http://www.lagen.nu/1981:774

Vänligen

Rådgivare