FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/01/2007

Vad är preskriptionstiden på grov våldtäkt mot barn?

Hur lång är preskriptionstiden för grov våldtäkt begången mot en 13-årig flicka?

Lawline svarar

Hej Vilken preskriptionstid ett brott har beror på vilket straff som kan följa av gärningen. När det gäller våldtäkt mot personer under 15 år så är den brottrubricering som primärt används "våldtäkt mot barn" i 6:4§ BrB Straffet för våldtäkt mot barn är fängelse i lägst två och högst sex år. Det innebär en preskriptionstid på tio år. Vid grov våldtäkt mot barn är straffet lägst fyra och högst tio år. Det ger en preskriptionstid på femton år. Så om våldtäkten kan bedömas som grov är preskriptionstiden femton år. Preskriptionstiderna framgår av 35:1§ BrB Brottsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1962:700 Vänligen
Rådgivare