Försäljning av samägd egendom.

Kan en av tre syskon kräva, och få igenom, exekutiv auktion av en gemensamt ägd fastighet trots att de två andra syskonen motsätter sig detta? Fastigheten har i sig inga lån eller liknande.

Lawline svarar

Hej,

Om ni inte har reglerat ert samägande genom något avtal, gäller samäganderättslagen mellan er.

Enligt 6 § kan en av delägarna ansöka hos domstol att egendomen ska säljas på offentlig auktion. Övriga delägare kan hindra försäljning endast om de kan presentera synnerliga skäl. Då det inte finns någon lagreglerad uppräkning på vad som menas med synnerliga skäl i detta sammanhang, får domstolen avgöra detta från fall till fall. Sociala förhållanden, t ex att fastigheten är någon av parternas permanentbostad, eller ett särskilt dåligt konjunkturläge kan vara exempel så sådana skäl.

Vidare stadgas i 9 § att domstolen vid försäljning enligt ovan skall bestämma ett lägsta försäljningspris, alltså under vilket försäljning inte får ske, om någon av delägarna yrkar det.

Denna bestämmelse skyddar alltså delägarna från att göra en onödigt dålig affär.

Samäganderättslagen hittar du http://lagen.nu/1904:48_s.1

Vänligen,

Sara EdströmRådgivare