FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/11/2005

Påföljd vid narkotikabrott?

Hej jag har en fråga angående srafflängd/påföljd: om du agerar "brevlåda" gällande 104 ectacy samt 6gram amfetamin? jag visste ej mängen som brevet innehöll, däremot visste jag att det var extacy i paket, men ej amfetamin. fick själv totalt 14 extacy från paketet som betalning?? MVH /dumstrut

Lawline svarar

I narkotikastrafflagens första paragraf, se http://lagen.nu/1968:64 stadgas att den som olovligen förvärvar narkotika i syfte att överlåta den döms för narkotikabrott. Detsamma gäller om man exempelvis anskaffar narkotika som inte är för eget bruk. Gärningen måste vara uppsåtlig. Du skriver att du visste att brevet innehöll narkotika samt att du lekte ”brevlåda”. Jag uppfattar det som att du tog emot narkotikan för att överlåta den. Du hade därmed uppsåt till brottet. Fängelsestraffet för narkotikabrott av normalgraden är högst tre år. Om brottet är ringa är fängelsestraffet böter eller fängelse i högst 6 månader. Fängelsestraffet för grovt narkotikabrott ligger däremot mellan två och tio år. Detta framgår av lagens 2-3 §§. Vid bedömningen om brottet är grovt skall man ta hänsyn till olika faktorer. Omständigheter som spelar in är om gärningen utgjort ett led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt. Även mängden narkotika har betydelse men också om brottet varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Särskilt vikt skall läggas vid narkotikans farlighet samt om gärningsmannen visat hänsynslöshet genom att exempelvis överlåta narkotikan till skolelever eller ungdomar. Bedömningen skall grundas på en sammanvägning av omständigheter i det särskilda fallet. Kan då 104 ecstacytabletter utgöra grovt narkotikabrott? Det är svårt att svara på frågan men i ett fall, RH 2001:61 har domstolen bedömt att innehav av 96 tabletter innehållande ecstacy utgör narkotikabrott av normalgraden.
Branka StojkovicRådgivare