FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/02/2007

Olovlig körning som passagerare?

ÄR DET OLOVLIG KÖRNING OM MAN SITTER SOM PASSAGERARE, ÄVEN OM MAN INTE VISSTE OM ATT FÖRAREN HADE KÖRKORT?

Lawline svarar

Hej! Du kan inte dömas till medverkan till olovlig körning av normalfallet eftersom det inte finns fängelse i straffskalan (se 23:4 1 st Brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700). Om det rör sig om grov olovlig körning så kan även passagerare dömas för medverkan om man ”främjat gärningen med råd och dåd” som det heter i lagtexten. Det förutsätter dock att du visste att föraren saknade körkort. Hoppas att du har hjälp av mina svar MVH
Rådgivare