FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/02/2007

Dröjsmål med betalning

Hej. Jag har en kund som inte håller ord och hela tiden bryter överenskomelser. Han köpte en vara av mig som vi lev i sept och vi kom överens om att det skulle förvaras inomhus. 2 mån senare ringer han o säger att det är förstört, jag åker dit och då står det ute i regnet. Han vill ha det utbytt, jag kontaktade då konsument som sa att jag inte behövde det för det var felaktigt förvarat men jag gick med på det ändå men han ville då ha en dyrare sort av högre kvalitet och jag inf. honom att den andra är dyrare o han får bet mellan skillnad, han skulle även stå för halva fraktkostnaden. Enligt muntlig överenskomelse skulle han ha kontanter hemma vid leverans av vara vilket han inte hade han sa han skulle komma med dem senare vilket han ej gjorde så jag skickade en faktura vilken han nu har bestridit, jag svarade (förenklat) att vi hade en överenskomelse och att han skulle betala in snarast och skickade en påminnelse som han också har bestridit. Vad göra?

Lawline svarar

Jag förstår det som om ni båda är näringsidkare, d.v.s. att det inte är fråga om ett konsumentköp. Under dessa förutsättningar är KöpL tillämplig för att lösa er tvist. Se http://www.lagen.nu/1990:931 Enligt det svar du redan erhållit hade din kund inte rätt till att få den förstörda varan utbytt eftersom han inte behandlat den som han ska, utan låtit den stå ute i regnet. När en vara levereras går vanligen risken för den över på köparen vilket innebär att du som säljare inte behöver ansvara för fel som uppkommer efter köpet. Trots detta företogs alltså omleverans och nu är problemet att köparen vägrar erlägga mellanskillanden och sin del av fraktkostnaden. Betalar inte köparen i rätt tid har du rätt att kräva betalning eller annan fullgörelse. Du kan också häva köpet och kräva skadestånd. Köparen är skyldig att medverka till köpet genom att betala om det inte föreligger hinder som han inte kan övervinna eller om hans medverkan skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till säljarens intresse av köparens medverkan. Är detta fallet kan ni istället häva köpet. Annars krävs för att få rätt att häva köpet att du förbehållit dig rätten att häva köpet, eller att köparen avvisar varan eftersom varan redan har kommit i köparens besittning. Har du gett din kund en bestämd tilläggstid får du inte häva så länge som den löper om köparen inte meddelar att han inte kommer att betala under tiden. Du har rätt till skadestånd som ersättning för den skada du lider genom att köparen inte betalar i tid, om inte köparen kan visa att dröjsmålet beror på ett hinder som han inte skäligen kunde ha räknat med vid köpet och vars följder han inte skälig kunde ha undvikit eller övervunnit. Du har, utifrån den information jag har fått, rätt att kräva betalning plus ränta, samt eventuellt skadestånd. Ditt problem är nog egentligen inte av juridisk natur utan snarare av affärsmässig. Jag råder dig till att antingen lämna in en stämningsansökan eller låta en jurist skriva ett vänligt men bestämt brev som klargör situationen för honom. Mvh
Louise HjelmRådgivare