FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/02/2007

Kräver innehav av radiosändare tillstånd?

Lag 2003:389 §1 3.kap. Använda - är det liktydigt med inneha? Dvs innehavet är fritt men användandet är tillståndspliktigt.

Lawline svarar

Hej Enligt 3 kap 1 § i Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation krävs tillstånd för att använda en radiosändare. Definitionen av radiosändare finns i 1 kap 7 § samma lag. Enligt kommentaren till lagen gäller bestämmelsen enbart användning, inte innehav. Tillståndskravet gäller endast sändare, inte mottagare. Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation hittar du http://lagen.nu/2003:389 Vänligen
Rådgivare