FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/01/2007

Brottsligt att stänka ned fotgängare?

Hej! Tänkte fråga; kan man åtalas om man som bilist på en glest trafikerad förortsgata en mörk och regnig kväll med max 50 km/tim och dålig sikt råkar oavsiktligt stänka ned en fotgängare utan reflex på trottoaren intill? Hur lyder i så fall brottsrubriceringen? och kan körkortet ligga illa till? Tacksam för svar! MVH Thomas

Lawline svarar

Hej, Nej, du kan inte åtalas för det eftersom det inte finns något brott som innefattar att stänka ned någon. Du kan inte heller förlora körkortet. Det enda som skulle kunna tänkas är väl att du eventuellt blir skadeståndsskyldig om du orsakat skada på fotgängarens kläder, se skadeståndslagen 2 kap 1§ http://www.lagen.nu/1972:207. Med vänlig hälsning
Rådgivare