FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/01/2007

Skillnaden mellan kommunalbesvär & förvaltningsbesvär

Vilken är den väsentligaste skillnad mellan kommunalbesvär och förvaltningsbesvär?

Lawline svarar

Den väsentliga skillnaden är att vid ett kommunalbesvär kan kommunen bara göra en laglighetsprövning. Det innebär att prövningen bara får avse lämpligheten av att kommunen engagerat sig i en viss typ av verksamhet. Vid ett förvaltningsbesvär kan dock en myndighet pröva både ett besluts laglighet och lämplighet. Det betyder att om en myndighet bifaller ett överklagande kan den inte bara upphäva beslutet utan också ändra dess innehåll eller ersätta det med ett nytt.
Michael WittingRådgivare