FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/01/2007

Förtal

Finns det någon upprättelse att få för en person som anmälts anonymt till socialtjänsten för att utsätta sitt barn för fara pga alkoholförtäring i hemmet ? Någon har gjort en falsk anmälan bara för att jävlas. Den anmälde vet dessutom vem personen är pga det speciella sätt som anmälan skrivits på.

Lawline svarar

Hej! Om en person utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på något annat sätt lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta denne för missaktning, dömes denna person för förtal (se BrB 5:1 http://www.lagen.nu/1962:700). Detta brott är sanktionerat med böter. Då uppgiften skickades in av en anonym avsändare kan det finnas bevissvårigheter som gör det svårt att föra talan om förtal. Vänligen
Lisa SwansonRådgivare