FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/12/2005

Vad gäller när trafiksignalen lyser gult?

Hur gäller lagen vid körning mot gult respektive rött ljus i ljusreglerade korsningar? Kan man dömmas för rödljuskörning om man PASSERAR stolpen innan ljuset slår om till rött.

Lawline svarar

När trafiksignalen lyser gult gäller att fordon inte får passera stopplinjen i annat fall än då det hunnit så långt fram när ljuset växlar från grönt till gult att det inte kan stannas utan fara. När det gäller rött eller rött+gult så är det en absolut stopplikt och fordonet får aldrig passera stopplinjen. Rött+gult indikerar att trafiksignalen strax slår om till grönt. Passerar du trafiksignalen när den lyser gult är det alltså upp till polisen att avgöra om du kunde ha stannat ditt fordon utan fara innan du passerade stopplinjen.
David AnderssonRådgivare