FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/12/2005

Parkeringsböter

Finns det någon lag på hur länge en parkeringsvakt ska vänta tills de kan sätta en parkeringsbot på bilen? Jag menar att man kan ju vara i väg några minuter för att fixa växel till parkeringsautomaten eller ett parkeringstillstånd.

Lawline svarar

Jag har tyvärr inte lyckats hitta ett uttryckligt författningsstöd vare sig för eller emot förefintligheten av någon sådan bestämmelse. Stora delar av verksamheten kring parkeringsövervakning och möjligheten att utfärda föreskrifter för den är via regeringen delegerad till kommunerna och diverse myndigheter och jag har därför varit i kontakt med handläggare vid Stockholms stads trafikenhet. Enligt dem finns det ingen laglig skyldighet för en parkeringsvakt eller polisman att, ”innan han/hon meddelar en parkeringsanmärkning”, iaktta någon särskild tidsrymd. Något som i och för sig inte motsägs av, vad jag bedömt vara, tillämpliga lagrum. I exempelvis 5 § i lag om felparkeringsavgift, som du hittar http://lagen.nu/1976:206#P5 , anges att om ett fordon stannats eller parkerats på ett i lagen definierat felaktigt sätt ”får parkeringsanmärkning meddelas”. Med andra ord räcker det i lagens mening endast med att fordonet är felparkerat för att en bot skall kunna skrivas ut. Dock måste denna bild nyanseras något, både med hänsyn tagen till vad som på trafikenheten kallades för ”en övervakningstid” och det faktum att det inte under alla omständigheter är oegentligt i lagens mening att ställa sin bil på ett annars felaktigt sätt. Detta motsäger inte det tidigare – det är alltid prima facie, i första hand, olagligt att parkera fel. Nyss nämnda ”övervakningstid” skall uppgå till mellan fem och sex minuter och skall ge en parkeringsvakt möjligheten att konstatera att bilens ägare verkligen lämnat bilen för en längre tid, att den alltså blivit parkerad, och inte endast gått för att, som i ditt exempel, ordna om ett parkeringstillstånd. Men enligt trafikenheten följer alltså inte detta av ett lagstadgat krav. Ytterligare omständigheter kan även tillkomma som undantar en viss situation från vad som annars skulle vara olagligt. Har du t.ex. i 2 § vägtrafikkungörelsens mening stannat din bil för att lasta av eller på gods eller för att släppa av eller på passagerare, anses du rent lagtekniskt inte ha parkerat bilen i en sådan meningen att du riskerar en anmärkning. Självklart får detta inte ske till förekommande av risk för eller störning av andra trafikkanters framkomlighet. Vad som skall vara att betrakta som ”störande av framkomlighet” får bedömas med hänseende till samtliga omständigheter i det individuella fallet, med hänsyn tagen bl.a. till gatans storlek och hur lång tid störningsmomentet varar. Tyvärr har jag inte rakt svar, men sammantaget blir bedömningen att avgörande betydelse får fästas vid hur lång tid en bil står olovligt parkerad. Skall du ordna med växel till en parkeringsautomat måste detta ske relativt skyndsamt. Att rekommendera är kanske att föranstalta om pengar redan innan du parkerar.
Joel LaackRådgivare