FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/01/2007

Betald skuld och utpressning/olaga hot

För några år sedan lånade jag 3000kr av en god vän. Jag betalade tillbaka pengarna till personen. Vi tappade kontakten och nu för två år sedan mottog jag ett sms att jag borde betala tillbaka pengarna. Efter detta mottag jag flera hot sms,\"Bäst för dig att du betalar ...annars\" och liknande. Och de fortsätter att komma fortfarande.En gång i månaden. Personen ifråga är en myndighetsperson och senast skickades ett\"Julkort\" en bild på denne i uniform bredvid tjänstebilen. Tills nu har jag ignorerat alltihopa, men jag börjar få nog. Hur kan jag gå tillväga? Jag kan inte på något sätt bevisa att jag har betalat tillbaka lånet. MVH K

Lawline svarar

Hej! Här nedan redogörs för vad som gäller för skulden och betalningen. En betalning är rättsligt giltig oavsett om den bekräftas skriftligt eller inte. Det innebär att du inte är skyldig att betala en gång till. Tyvärr är det du som vid en rättslig prövning om huruvida betalning skett eller ej som har bevisbördan för att du har betalt. Kan du inte bevisa det så ligger du dåligt till vid en eventuell rättslig prövning. Men det är också så att personen som hävdar att du är skyldig honom pengar måste ansöka om stämning mot dig i Tingsrätten och bevisa att skulden uppkommit för att du ska kunna åläggas att betala. Om det inte finns några papper eller bevis för att du lånat pengar kan det vara svårt för din motpart att överhuvudtaget bevisa att fordringen uppkommit och kan han inte göra det så kan den inte göras gällande rättsligt vilket innebär att ingen myndighet kan tvinga dig att betala. I övrigt gäller att SMS av den typ som du beskriver går att anmäla som olaga hot se Brottsbalken 4:5. Att genom hoten försöka förmå dig att betala en skuld som redan är betald går att se som försök till utpressning, se Brottsbalken 9:4. Du kan alltså anmäla personen till polisen för att förmå honom att sluta. Om du inte vill anmäla honom men ändå vill att han ska sluta hota dig kan du helt lagligt ”hota” honom med att anmäla, det är nämligen inte straffbart att ”hota med polisen”. Med vänlig hälsning
Rådgivare