FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/01/2007

Vårdplan vid tvångsvård enligt LVM

Jobbar med en klient som ev skall tvångsvårdas enl LVM. Förutom missbruksvård är klienten i behov av behandling för sina psykiatriska besvär, men soc vill inte skriva in det i vårdplanen då de säger att klienten får den behandling han behöver på behandingshemmet där han bott de senaste åren. Klienten har dubbeldiagnos och behandlas enbart för sitt missbruk. Vad kan vi göra för att klienten skall få den vård han behöver för sin psykatriska problematik (utredning och diagnos finns redan)? Jag tyckte att det kunde vara bra att skriva det i vårdplanen som ju skall följas.

Lawline svarar

Hej! Som du säkert har uppfattat så prövar länsrätten inte själva vårdplanen i mål om vård för missbrukare. När länsrätten prövar om en person ska tvångsvårdas enligt LVM, så bedöms det bara om kriterierna för LVM är uppfyllda. Själva vårdplanen prövas inte och därför kan man inte överklaga det som står i vårdplanen. Vårdplanen gäller i högst 6 månader eftersom LVM-vården inte får pågå längre. Vårdplanen kan ändras och revideras ett flertal gånger för en missbrukare. Om inte socialnämnden tar till sig det du säger kan man be personens läkare att kontakta socialtjänsten och göra dem uppmärksamma på personens behov. När personen är på LVM-hemmet kan man tala med institutionschefen som tillsammans med socialnämnden planerar för tiden. Det finns LVM-hem som förutom vård för missbrukare också har särskild kompetens för att även ge vård för psykiatrisk problematik. Socialnämnden borde ansöka om plats på någon av dessa institutioner. För mer råd och vägledning råder jag dig att vända dig till Statens institutionsstyrelse (http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=145 ) som utövar tillsyn över verksamheten vid bl.a. LVM-hemmen. Vänligen,
Anna BergmanRådgivare