FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/01/2007

Felparkeringsavgift resp. kontrollavgift

Trafikförorningen 2003:818 kap 11.5 §. Kan Controlla som är en privat park.bolag bötfälla vid akut utryckning av hemsjukvårdspersonal? De säger att denna lag inte gäller dem.

Lawline svarar

Hej, Det finns i huvudsak två typer av situationer beroende på vilken mark felparkeringen skedde på, vilka ger olika svar på din fråga. Den första är om marken utgjorde gatumark. I detta fall finns reglering i olika författningar, t.ex. Trafikförordningen. Dessa regler omfattar allt från själva parkeringen till när, var och hur man får stanna. Överträdelser utgörs här av penningböter eller felparkeringsavgifter och administreras främst av kommunalanställda parkeringsvakter. I det andra fallet, vilket är det troliga, utgörs marken av tomtmark. Här finns ingen speciell lagstiftning. Markägaren bestämmer då själv villkoren för parkering, under förutsättning att han håller sig till de regler om utmärkning och storlek på avgifterna som finns. Överträdelse av markägarens villkor ger honom rätt att ta ut kontrollavgifter (skilj felparkeringsavgift). Det finns dock en lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som gäller då markägaren ska ingripa mot bilägare som inte följer de villkor han ställt upp, se http://lagen.nu/1984:318. Controlla representerar med stor sannolikhet en markägare och min bedömning är således att de inte är bundna av den offentligrättsliga regleringen som utgörs av bl.a. Trafikförordningen. Däremot skulle det kunna finnas en möjlighet genom 10 § i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering, se länken ovan. Denna stadgar ett generellt förbud mot att ta ut felparkeringsavgifter om det skulle framstå som uppenbart oskäligt. Som exempel har departementschefen i förslaget till lagen sagt följande; ”Enligt min mening bör avgift inte få tas ut om försummelsen berott av någon oförutsebar omständighet av mer än bagatellartad natur. Egen eller en nära anhörigs sjukdom är en sådan omständighet. Också andra situationer som den ansvarige inte kan påverka själv bör kunna vara skäl nog. Däremot anser jag inte att den som glömt att förete parkeringstillstånd utan vidare bör undgå avgift. Den ansvarige bör – om möjligt – förete någon form av bevis om anledningen till sin försumlighet” (prop. 1983/84:104, s. 21–22). Ingenstans hittar jag tyvärr någon referens till utryckningsfordon men att privata markägare skulle ges tillåtelse att bötfälla även utryckande polis och ambulans framstår inte som rimligt. Om ni argumenterar med utgångspunkt i 10 § i nämnda lag i ett skriftligt bestridande till Controlla kanske det får effekt! Med vänlig hälsning,
Rådgivare