FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/01/2007

Besittningsskydd vid bostadsarrende

Om man arrenderar mark där till exempel ett fritidshus står, vad har man då för möjlighet att veta att man får vara kvar när avtalstiden ska förnyas? Saknar man rättigheter eller går det gardera sig på något sätt?

Lawline svarar

Av frågan framgår att det är fråga om s k bostadsarrende. Regler härom finns i jordabalken 8 och 10 kap. Inledningsvis gäller enligt 10:2 att ett avtal om bostadsarrende ska gälla för minst fem år, oavsett om det står en kortare tid i kontraktet. Avtalet kan enligt 10:3 endast upphöra att gälla genom uppsägning senast ett år innan avtalstidens utgång, om det inte sker förlängs avtalet automatiskt med fem år. Som arrendator (den som arrenderar marken) har man enligt 10:5 besittningsskydd, vilket innebär att man alltid har rätt till förlängning av arrendeavtalet vid uppsägning förutom i ett antal uppräknade situationer, se 10:5 http://www.lagen.nu/1970:994#K10 Sammanfattningsvis handlar dessa undantagssituationer om kontraktsbrott, bebyggelse som strider mot detaljplan eller som annars är otillåten, jordägarens eget behov av marken osv. Generellt sett gäller att parternas intressen vägs mot varandra vid en bedömning om besittningsskyddet ska brytas eller ej. Om en tvist med jordägaren skulle uppkomma angående förlängning av avtalet, eller villkor i samband med detta, kan man hänskjuta frågan till arrendenämnden som enligt JB 8:29 ska finnas i varje län. Nämndens beslut går att överklaga till den hovrätt som hör till nämndens domkrets. Det skydd som finns är alltså rätten till förlängning genom det lagstadgade besittningsskyddet. Det man kan göra utöver detta för att vara säker på att få ha kvar arrenderätten är ju att försöka få en så lång avtalstid som möjligt. En begäran om ändrade avtalvillkor ska ske till motparten inom samma tidsfrist som en uppsägning, alltså senast ett år innan avtalstidens utgång. Med vänlig hälsning
Sara EdströmRådgivare