FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/01/2007

Prövning av trafiktillstånd i yrkesmässig verksamhet

Vi är ett aktivitetsföretag inom turistnäringen. Behöver vi trafiktillstånd enligt Yrkestrafiklagen när vi använder oss av en terrängvagn för att ta med våra gäster på en skidtur? Vi åker från anläggningen ut i skogen med terrängvagnen och skidor tillbak till anläggningen.

Lawline svarar

Hej! Avgörande för Din fråga utgår i 1 kap 1 § yrkestrafiklagen. Se http://lagen.nu/1998:490. 1 punkten i denna paragraf nämner terrängfordon, som i sin tur enligt 2 § lagen om vägtrafikdefinitioner se www.lagen.nu/2001:559 delas in i kategorier där bland annat terrängvagn som väger över 400 kilo ingår. 2 punkten tar i sin tur sikte på i vilken omfattning transporter genomförs. Jag uppfattar Din fråga som att detta är en verksamhet som kommer att erbjudas allmänheten mot betalning. Rent tillfälliga körningar omfattas inte men av Din formulering att döma verkar detta vara en verksamhet som är mer regelbunden. Enligt 1 kap 3 § 3 st yrkestrafiklagen kan yrkestrafik utgöras av: ”Beställningstrafik med buss. Sådan yrkesmässig trafik för person- transporter med buss, tung lastbil, terrängmotorfordon eller traktortåg som inte är linjetrafik.” Således är svaret på Din fråga troligen ja, ni behöver tillstånd. Dessutom kan det tillkomma vissa krav på förarna rörande körkortsbehörighet beroende på hur ert fordon är klassat. Dessutom måste ert företag särskilt utse någon eller några som är trafikansvariga och ser till att ni följer bestämmelserna se 2 kap 3 § yrkestrafiklagen. Huvudregeln om ni är ett aktiebolag är att VD har denna roll men ansökan kan göras om en delegering, 4 §. Vidare tar 5-12 §§ upp vad som skall ingå i en ansökan (krav på ekonomiska resurser mm.) Prövningen görs av länsstyrelsen i det län er verksamhets ledning finns. (gäller juridiska personer) se 2 kap. 2 §. Med vänlig hälsning,
Rådgivare