FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/01/2007

Kvarglömd egendom i uthyrd fastighet

Om man som förvaltare (fastighetsägare) har hyrt ut en fastighet till ett par - men som flyttat därifrån för två år sedan - kan då en av de fd hyresgästerna göra anspråk på vedklyv och liknande saker (som han/hon köpt under tiden de bodde där), efter att två år har gått? Jätte tacksam för snabbt svar (om det nu är möjligt) och hänvisning till lagstiftning. Mvh Tomas

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår så har du hyrt ut en fastighet i vilken ett par har bott i (och alltså inte använt i eventuell näringsverksamhet), i vilken paret har lämnat kvar egendom, bl.a. en vedklyv. Om dessa antaganden är felaktiga så får du återkomma, då svaret då kan vara något annorlunda. Frågan regleras (avseende lägenheter) i Hyreslagens 27 §, andra stycke (se http://www.lagen.nu/1970:994#R65). Där anges att om hyresgäst kvarlämnar egendom i lägenhet så tillfaller egendomen hyresvärden utan lösen, om hyresgästen ej inom sex månader från att denne lämnade lägenheten, alternativt tre månader efter hyresvärdens anmaning, avhämtat egendomen. Enligt hyresnämnden skall samma princip tillämpas vid uthyrning av en villafastighet, och hennes anspråk på egendomen är därför för sent framställda. Lycka till! Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare