FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/01/2007

Förtal

En bekant har spridit ut att jag har begått äktenskapsbrott. Personen i fråga har gjort detta som hämnd i en tvist. Kan jag anmäla denna person för förtal, då jag kan bevisa att uppgifterna inte är sanna?

Lawline svarar

Hej, Brottet förtal regleras i 5:1 brottsbalken se http://www.lagen.nu/1962:700#K5. Enligt denna regel ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömas för förtal till böter. Det krävs ingen bevisning om att utpekandet faktiskt har medfört andras missaktning. Det ska dock handla om nedsättande uppgifter och det ska vara fråga om specifika uppgifter och inte bara värdeomdömen. Var uppgiftslämnaren skyldig att uttala sig eller var det med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgiften ska man enligt samma lagrum inte döma till ansvar om uppgiftslämnaren visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den. Observera dock att straffrihet inte kan inträda enbart för att en uppgift är sann. Att bevisa att en uppgift inte är sann behöver därmed inte ha någon större relevans eller medföra att den anklagade döms till ansvar. Viktigt att veta om i din situation är att förtal inte faller under allmänt åtal vilket innebär att det är du själv, och inte en åklagare, som måste driva processen inför domstol. En sådan process kan bli betungande för en enskild person då det kan bli dyrt att anlita ombud osv. Domstolen gör en bedömning av samtliga omständigheter från fall till fall, vilket gör det svårt att säga om ett enskilt fall kan bli framgångsrikt eller ej. Mvh
Sara EdströmRådgivare