FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/12/2005

Felparkeringsavgift på hyrd fastighet

Kan hyresgästen (exempelvis fastighetschefen) bli bemyndigad att lappa felparkerade fordon och att hyrande företag står som mottagare av kontrollavgift? Förbudsmärkning är noggrant utförd.

Lawline svarar

Markägaren har enligt Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering rätt att ta ut felparkeringsavgift under vissa omständigheter, läs mer http://lagen.nu/1984:318 . Hyresgästen och markägaren kan naturligtvis avtala om vem som skall övervaka parkeringen samt mottaga avgifterna. Kanske finns det redan reglerat i hyresavtalet?
Lawline Rådgivare