FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/12/2006

Hävning av servitut

kan man upphäva ett servitut? på min familjs landställe har funnits ett servitut som min morfar skrev på vad gäller en del av vår tomt, att andra tomtägare skulle få tillträde till denna. Nu har han gått bort och servitutet har lett till bekymmer och bråk för oss och vi vill på något sätt upphäva servitutet. det är inte tidsbegränsat i avtalet. kan vi häva?

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att ett servitut inte kan sägas upp av någon av parterna. Dock kan ett avtalsservitut (vilket det verkar vara fråga om i detta fall) bli föremål för hävning enl JB 14:6-10 om den härskande fastigheten har överskridit sin rätt eller någon av fastigheterna åsidosatt sina skyldigheter eller om dröjsmål med vederlag föreligger (om sådant skall utgå). Ett upphävande av ett servitut kan ske enl FBL 7 kap. I första hand skall man försöka undanröja olägenheter med en ändring enl 7:4 men om detta inte går får man upphäva servitutet. Nedan följer ett utdrag ur FBL 7 kap 4 §. "Kan i fall som avses i 4 § första stycket olägenheten ej undanröjas genom ändring, får servitutet upphävas. Servitut får även upphävas, om till följd av ändrade förhållanden servitutet ej behövs för den härskande fastigheten eller nyttan av servitutet är ringa i jämförelse med belastningen på den tjänande fastigheten. Detsamma gäller, om servitutet under avsevärd tid ej utövats och omständigheterna även eljest är sådana att det måste anses övergivet." Med vänlig hälsning
Christina WeilanderRådgivare