FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/12/2006

Misshandel

Hej! Jag är 17 år och har blivit vittne till misshandel. Min systers make misshandlade henne. men de kommer att fortsätta att leva tillsammans ändå, eftersom det aldrig hänt tidigare och att han var onykter och arg. Han har fruktansvärt mycket just nu. (ingen ursäkt men en förklaring) hon fick inga direkta skador och inget som sjukhuset dokumenterat. Vad kommer att hända med honom och kommer jag att få brev hem, även om det innebär att jag inte behöver vittna. Kan det lösas utan rättegång? Är jag skyldig att vittna trots att jag står nära? Är hon skyldig att vittna, hon vill ju ha kvar honom?Kommer det berv till mig eller målsman för mig? Många frågor på en gång. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Misshandel är ett brott som är under så kallat ”allmänt åtal”. Det innebär att staten genom åklagaren måste väcka åtal mot den som sannolikt har misshandlat en annan person oavsett om den misshandlade personen vill det eller ej. Syftet med allmänt åtal är bland annat att skydda den som utsatts för brott för ytterliggare angrepp. Om du exempelvis polisanmäler misshandeln kommer åklagaren göra en prövning av fallet och troligen väcka allmänt åtal. En rättegång kommer då att bli av. (http://www.lagen.nu/1962:700#K3 kan du se vad brottet misshandel innebär, 3:5 Brottsbalken). Du är närstående till din syster och måste därför inte vittna i en rättegång (Se http://www.lagen.nu/1942:740#K36 , Rättegångsbalken 35:3). Du är alltså inte tvungen att vittna, men du får göra det om du vill. Eftersom inget dokumenterats på sjukhuset över din systers skador blir troligen ditt vittnesmål, om du väljer att vittna, (eller annan som såg misshandeln?) viktigt för att bevisa misshandeln. Om det blir rättegång kommer din syster att få frågor angående misshandeln, men hon behöver inte uttala sig under sanningsförsäkran eftersom hon är maka till den åtalade. Polis/åklagare kommer troligen innan rättegången även vilja tala med dig, din syster och hennes man för att kunna få hela händelsen klarlagd Om du berättar för polisen när du gör polisanmälan att du inte vill ha brev hemskickade till dig med hänsyn till omständigheterna borde detta kunna lösas på bästa och smidigaste sätt.
Susanne SjölanderRådgivare