Ensam i första arvsklass

Hej. Jag är det enda barnet till mina föräldrar och de är tillsammans fortfarande. de är Inte gifta men förlovade för länge sen. pappa har tre systrar på sin sida och mamma har en bror och alla dem lever och de har även barn i sin tur. vad händer med mitt arv om någon av dem dör eller båda två? ärver jag alltid allt eller måste dem tex skriva ett testamente? vad är det som gäller och vad måste vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Arvsrätten är indelad i olika arvsklasser. I den första arvsklassen, dvs. de som ärver först, finns den avlidnes barn och eventuella barnbarn. Dina föräldrars syskon innefattas däremot i den andra arvsklassen. Arvsklasserna är systematiserade så att släktingar i den andra arvsklassen ärver först när det inte finns några släktingar i den första arvsklassen, om inte annat sägs i testamente.

Om någon av dina föräldrar avlider, förättas förmodligen först en bodelning enligt 8 § sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Om testamente saknas är du därefter, utifrån den situation du beskrivit,  den enda arvsberättigade släktingen. Så är även fallet om din andra förälder därefter avlider.

Hoppas det var svaret du sökte efter!

Lawline RådgivareRådgivare