Betalningsföreläggande

Hej Lawline, Jag har lånat ut pengar till en bekant för ett tag sedan. Efter flera påminnelser så har hon inte betalat mig. Vi skrev ett avtal och kom överens om summan och när hon skulle betala. Men varje gång jag tar upp det så kommer hon med någon ursäkt till att hon inte kan betala. Jag är trött på det här och vill ha mina pengar tillbaka. Finns det något jag kan göra? Måste man gå till polisen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om din väninna är skyldig dig pengar kan du få hjälp av Kronofogden att få tillbaka din pengar. Det sker genom att du ansöker om betalningsföreläggande.

För att du ska kunna ansöka om betalningsföreläggande ska förfallodagen ha passerat, du själv kunna påverka skulden genom förhandling och skulden avser pengar.

När du ansöker om betalningsföreläggande så skickar Kronofogden ett brev till din väninna. Hon kan då välja att betala skulden till dig eller bestrida den. Om hon väljer att bestrida den så måste du bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol eller om Kronofogden ska skriva av ärendet.

Väljer din väninna att inte höra av sig efter att ha blivit delgiven av Kronofogden så meddelar de ett utslag och hon kommer att förpliktas att betala sin skuld till dig.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare