FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/05/2013

Efter gallring ur belastningsregistret

Hej! Jag åkte fast för snatteri 2006, då var jag 15 år. Allt slutade med att jag slapp böter, och fick en prick i registret. Den försvann efter 3 år. Men jag undrar, om den finns kvar någonstans? och ifall det är så att t ex. personal på flygplatser etc. kan se det? Eller har den försvunnit helt?

Lawline svarar

Hej!

Det verkar som att du har bra koll på att du genom åtalsunderlåtelse fått en prick i belastningsregistret – en prick som sedan gallrats efter 3 år på genom 17 § lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620).

Jag har försökt hitta ett svar på vad som händer med uppgifterna efter att de gallrats från belastningsregistret. Förarbeten till lagen säger att gallring innebär att uppgifterna ska förstöras. Följden av det lär vara att uppgifterna inte finns kvar hos Rikspolisstyrelsen. Vad jag förstår har uppgifterna alltså försvunnit helt i och med att de gallras.

Jag hoppas du känner att frågan blivit besvarad!

Lawline RådgivareRådgivare