Skadeståndsansvar för annans vållande

Hej. Min son som fyller 17 år i år har fått låna en nyckel till skolan där vi bor som han inte längre är elev i för att komma in till en träningslokal och träna, en annan pojke som är elev där hade också fått låna en nyckel för att träna, när min son var där på "sin tid" kom den andra pojen dit, han släppte in en tredje pojke, ej elev, 18 år i år. Den pojken förstörde ett lås, det kom fram hur det gått till naturligtvis.' Nu kräver skolan pojken mamma på ersättning (5000 kr) pga att det var vår son som hade tiden, vad gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,
Det beror helt och hållet på vad din son har för avtal med skolan. När du skriver "kräver skolan pojkens mamma på ersättning" så antar jag att du menar din sons mamma. Det var många pojkar att hålla reda på.

Förutsatt han inte har något avtal (muntligt eller skriftligt), utan helt enkelt bara fått låna nyckeln, så gäller följande:

Den som har orsakat eller vållat skadan ska ersätta den. Detta stadgas i skadeståndslagens 2 kap. 1§. Förutsatt att din son inte har något avtal med skolan så är han inte ersättningsskyldig för vad någon annan gör. Det är pojken som förstörde låset som ska betala.

Mitt råd är att ni vänligt upplyser skolan om vad lagen säger. Om de ändå fortsätter att kräva er på pengar så kan ni i sista hand erbjuda dem att lösa tvisten i domstol.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare