Förtal eller förolämpning via blogg?

Hej jag har en anställd på mitt café som skriver på sin blogg mycket som kan skada företaget och kallar mig bland annat Rövhål Men hon skriver aldrig mitt namn Men samhället där jag har företaget är litet och hon har många läsare på sin blogg Så alla som läser den förstår vad och vem hon menar Får man göra så ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det brott som skulle kunna vara aktuellt är förtal som återfinns i 5 kap. 1 § Brottsbalken. För att straffansvar skall aktualiseras krävs att någon utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Bestämmelsen i sig skyddar enbart enskilda personer och inte föreningar, bolag eller andra kollektiva enheter. Detta brukar beskrivas som att det i Sverige saknas skydd mot så kallat ekonomiskt förtal. Om det dock är så att yttrandena är att förstå så att det i själva verket är en eller flera enskilda personer (och inte företaget i sig) som utpekas så föreligger ändå förtal. Att någon kallar någon för "rövhål" kan inte föranleda straffansvar, eftersom det rör sig om ett allmänt värdeomdöme och inte någon uppgift som man kan föra sanningsbevisning emot.

Även brottet förolämpning, 5 kap. 3 § BrB, torde vara uteslutet. Utmärkande för förolämpningsbrottet är nämligen att uttalandet ska rikta sig till den berörda personen själv, prop. 1962:10 B 148. Genom att publicera uppgifter om någon på en blogg kan det vara svårt att anse att någon riktat dessa uppgifter mot den berörde. Möjligen blir utfallet ett annat om det går att visa att den som skrev uppgifterna uppenbarligen visste om att den berörde skulle läsa den aktuella texten, jfr RH 2009:40.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare