Förmåner under uppsägningstiden

Har jag rätt att få ut min lön+semesterersättning under min uppsägningstid, trots att man är arbetsbefriad och har en ny anställning, från tiden för arbetsbefrielsen?

Lawline svarar

Tack för din fråga. En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare, 12 § lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS.

Vad som kan vara aktuellt i ditt fall är emellertid 13 § LAS, som säger att om arbetsgivaren uttryckligen har förklarat att arbetstagaren inte behöver stå till förfogande under uppsägningstiden eller en del därav, får arbetsgivaren, om denne så vill, avräkna inkomster som arbetstagaren under uppsägningstiden har förvärvat i annan anställning.

Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning, 28 § 1 st. semesterlagen (1977:480). Semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande, 30 § 1 st. samma lag.

Lars BålmanRådgivare