Överlåta fastighet mellan sambor utan ersättning

Ett samboförhållande som upphört i all vänskaplighet, där det finns en gemensam fastighet ägs 50/50, gemensam bostad. den ena sambon ska överta fastigheten utan att lämna någon ersättning till andra sambon, detta pga att det inte finns något överhypotek i fastigheten, lånen står redan idag på den övertagande sambon, vad är bäst att skriva ett bodelningsavtal eller funkar det med att den överlåtande sambon genom gåva överlåter sin del av fastigheten till den övertagande sambon

Lawline svarar

Hej!

Såväl att överlåta fastigheten genom en skevdelning i bodelningen som att genom gåva överlåta halva fastigheten fungerar för att utan ersättning överlåta halva fastigheten er emellan.

Vänligen,

Fanny OlssonRådgivare