FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess02/05/2013

Sekretessmarkering

Hej, Jag har en fråga hur sekrettessmarkering fungerar. Alltså i OSL 5:5 så står det om sekrettesmarkeringar.. Vad innebär detta i praktiken? Är en uppgift under sekrettess bara för att man skriver hemligt på en handling? MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Sekretessmarkeringen är inte bindande utan sätts på dokument som kan vara sekretessbelagda som en slags "varning". En handling som har en sådan markering kan ändå lämnas ut om den tjänsteman som är ansvarig för utlämning av handlingen bedömer att den inte bör vara sekretessbelagd vid det tillfälle då frågan uppkommer om utlämning av handlingen. Likaså kan en handling som inte har sekretessmarkering bedömas som sekretessbelagd och därmed inte lämnas ut av tjänstemannen vid den tidpunkt då någon efterfrågar utlämning av handlingen.

Sekretessmarkering är således bara en markering att en myndighet tidigare bedömt att handlingen kan tänkas omfattas av en bestämmelse om sekretess och kan därmed tjäna som en påminnelse om att en noggrann sekretessprövning kan vara aktuell innan utlämnande av handlingen. Även om en myndighet tror att en handling kan omfattas av en sekretessbestämmelse är myndigheten dock inte skyldig att sekretessmarkera denna.

Så markeringen är således bara en markering och innebär inte att handlingen med säkerhet är sekretessbelagd utan en bedömning ska ändå ske i det enskilda fallet när någon efterfrågar utlämnande av handlingen. Någon skyldighet för en myndighet att sekretessmarkera handlingar som kan omfattas av sekretess finns inte heller.

Med vänlig hälsning,

Fanny OlssonRådgivare