Betalningsföreläggande och bestridande

Hej!

Min man har under en period av x antal år (sista året 2010) levererat hö till en kvinnlig nära bekant. Då hon har jobbigt med ekonomin var tanken att hon skulle betala av med jämna mellanrum och hon fick dessutom ett betydligt lägre pris än andra kunder. Till dags dato har hon ej betalat så mkt som 1 krona och min man tröttnade så han skickade fakturor i december 2012. Ingen respons så påminnelse med hot om inkasso skickades men kom tillbaka med texten bestrider fakturan och hennes signatur på. Ingen motivering överhuvudtaget till VARFÖR hon bestrider. Det finns tyvärr inget skriftligt avtal dom emellan men det finns vissa saker som gör att hon sätter sig på tvären. Vad har min man (och även hon) för rättigheter/skyldigheter? Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Som jag förstår dig har ni ansökt hos kronofogden om ett betalningsföreläggande och hon har svarat genom att bestrida det. Om den svarande bestrider kravet blir det åter upp till den ansökande att agera; antingen kan din man välja att lämna över ärendet till tingsrätten eller så avskrivs ärendet.

Om din man väljer att tingsrätten ska ta upp ärendet blir det en vanlig rättegång med de krav som ställs där. Vad som kan bli problematiskt är att det inte finns ett skriftligt avtal; det blir svårare att bevisa att skulden finns. Muntligen avtal är lika bindande som skriftliga men ofta svårare att bevisa.

Sammantaget blir det upp till din man att avgöra om hans chanser att vinna mot henne i en rättegång är tillräckligt stora för att begära att ärendet överlämnas dit.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare