Villkor om enskild egendom

Min sambo har fått en fastighet av sin far som enskild egendom. Tanken är att vår familj skall bo där i framtiden. Vad händer om vi separerar och har lagt in mycket pengar i fastigheten genom rust och en massa tid från min sida då jag själv gör en stor del av reparationer och byggnationer? Till en början känns det inte så angeläget men då man tänker framåt och ser ett scenario då jag tagit pengar från egna eventuella arv och försäljningar av andra fastigheter vi äger gemensamt och lägger dessa pengar på "hennes" hus. Hur skall jag skydda mig så att jag slipper hålla krampaktigt i mina egna medel.....?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till lawline.

Fastigheten blir genom villkoret av hennes far enskild egendom och kommer inte att ingå i er samboegendom. Därav kommer den tid och de pengar du lägger på huset att bli en del av hennes enskilda egendom och tillfalla henne vid en eventuell separation.

Villkoret om enskild egendom kommer att stå kvar även om ni gifter er, så ett ingående av äktenskap påverkar inte situationen. Det finns inget enkelt sätt att lösa denna situation på då ett villkor av detta slag inte går att påverka och för att ge en lösning för det enskilda fallet krävs mer information.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare