FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2013

Domstols prövning av teoretiska fall

Hej! Om polisen anser att rättsläget är oklart gällande en specifik handling, och det inte finns något prejudikat gällande liknande handling, hur kan man då bringa klarhet i om handlingen är brottslig eller inte. Måste man anmäla någon till polisen för att göra det till en rättssak, eller kan man få den juridiskt prövad på annat sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svenska domstolar befattar sig inte med teoretiska eller abstrakta frågeställningar utan koppling till ett konkret fall. För att de skall kunna avgöra om handlingen är brottslig måste således (i regel) åklagaren ha väckt åtal mot personen i fråga. Du måste således göra det till en "rättssak". Att du anmäler brottet behöver dock inte leda till att åklagaren väcker åtal.

MVH,

Lawline RådgivareRådgivare