Sambors egendom

Jag och min sambo har två barn var med oss i nybildad familj. Inga gemensamma barn är aktuella. Vi har ett testamente skrivet mellan oss. Min sambo har lagt större del pengar i huset och därför finns ett juridiskt upprättat dokument som säger att hans barn skall få ut en större del av värdet på huset. Vi har en försäkring som hjälper till att täcka huslånet vid den andres död. Problemet är min sambos ex-fru. Hon är inte mentalt frisk och jag är rädd för vad som händer ifall min sambo går bort före mig, jag vet att hon kommer försöka få ut så mycket pengar som möjligt! (Hon har tidigare visat prov på detta när de skiljde sig) Har ni några råd att ge mig? Måste varje enskilt inköp dokumenteras som vår gemensamma egendom, tex en begagnad segelbåt som vi köpt, men som står i min sambos namn. Är vårt gemensamma sparkonto skyddat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Din sambos exfru i sig har ingen rätt till något arv från honom. Det enda hon kan göra är att se till att hennes barn får ut en större del av din sambos arv om han går bort. För att se till att allt går rätt till vid hans eventuella bortgång skulle jag råda dig till, som du själv är inne på, att dokumentera er gemensamma egendom. Se även till att försöka dela på utgifterna för värdefulla saker samt att bägge står med på kvittona eller andra bevis på vad ni har betalat gemensamt eller var för sig. Ett annat förslag är att skriva en lista som ni undertecknar på vad som ska ses som gemensam egendom och vad som är enskild egendom. Genom att upprätta ett samboavtal kan ni också avtala bort reglerna i sambolagen, och exempelvis ange att samma regler som gäller för gifta makar ska bli aktuella i ert fall (dvs att all egendom som inte är enskild ska vara gemensam). Jag vet inte hur ert testamente ser ut, men det är också möjligt för er att reglera i det hur stor del ni ska ärva av varandra förstås.

Ert gemensamma sparkonto är oskyddat om det inte står i bådas namn. Detta kan dock lösas genom ett samboavtal exempelvis, enligt exemplet ovan.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare