Sambors gemensamma boende

Varit sambos i 26 år.Två vuxna barn. Köpte gemensamt ett hus 1989 som vi sedan sålde 1995. Flyttade till gård på landet som vi de första åren hyrde av mina svärföräldrar.För några år sedan ärvde min sambo halva gården,samt tog lån och löste ut sin systers halva.Han står som ensam ägare. Vad händer om han ber mig flytta?? Har jag rätt till något? Han arbetar och är välbetald. Jag sitter i kvinnofällan. Varit fast anställd sen 85 inom vården. Nu sjukskriven sedan fyra och ett halvt år. Får utbetalt ca 8-9000 /månad. Bara undrar om och vilka rättigheter jag har vid en separation.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt § 3 i sambolagen utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. En bostad är att anse som gemensam om syftet med förvärvet av bostaden var att den skulle vara sambornas gemensamma bostad. Ett undantag från denna regel är dock egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda. Har din sambo ärvt halva gården som enskild egendom, är den halvan inget du kan göra anspråk på. Den del han köpte av sin syster måste dock rimligen anses vara förvärvad i syfte att ni ska bo där gemensamt, och du kan därför ha anspråk på den halvan (eller hela gården, beroende på vilka villkor din sambo ärvde den första halvan av gården med).

Du hittar sambolagen https://lagen.nu/2003:376

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare