FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/04/2013

Tvistig uppsägning av avtal

Hej Jag tecknade ett avtal som näringsidkare med ett annat företag angående design på en hemsida. Enligt avtalsvillkoren måste man som kund säga upp avtalet via rekommenderat brev minst 3 månader före avtalstiden gått ut annars förlängs abonnemanget på 24 månader. Jag mailade och skickade brev (dock ej rek) till företaget 5 månader innan och bad om att få avtalet uppsagt, mailade även vid ett senare tillfälle för att få bekräftat att avtalet sagts upp och på det mailet svarade man att uppsägning ej inkommit och att det nu var försent att säga upp avtalet (detta var 2 månader innan). Företaget skickar nu faktura efter faktura till mig som jag vägrar betala för att jag anser att jag sagt upp avtalet i god tid och därmed inte längre har ett abonnemang att betala. Inkassokrav har också inkommit men när det kom till kronofogden avskrev de ärendet efter att jag förklarat situation för dem, men nya fakturor fortsätter att komma. Företaget hotar nu med att stämma mig för avtalsbrott om jag inte betalar! Vad kan jag göra för att slippa fakturorna? Har företaget verkligen rätt att kräva att abonnemanget ENDAST kan sägas upp via rek brev?

Lawline svarar

Hej!

Att Kronofogden avskriver ärendet tyder på att de inte anser att grund finns för att utkräva betalning. Företagets möjlighet att kräva pengar av dig för denna fordring är endast att ansöka om stämning. Deras utskick av nya fakturor bör inte grunda något betalningsansvar för dig eftersom de baseras på samma grund som föregående faktura, som Kronofogden avskrivit.

Det är dessvärre svårt att förhindra dem att skicka fakturor till dig. Ditt bestridande tidigare i detta ärende bör anses gälla även dessa fakturor men om du vill vara än tydligare med företaget kan du meddela dem (skriftligen, t ex via rekommenderat brev, email eller fax) att du anser betalningsansvar inte föreligger i enlighet med Kronofogdens avskrivning av kravet, samt att du inte avser att betala kommande fakturor på samma skuld.

Det finns dessvärre ingen tvingande lagstiftning till skydd för näringsidkare som ingår avtal, på så vis som för konsumenter. Avtalsfriheten mellan näringsidkare är stark och det är tillåtet att avtala om hur en uppsägning ska ske. Det finns en möjlighet att detta skulle anses vara oskäligt och därmed skulle avtalsvillkoret kunna jämkas - en av faktorerna som spelar in i bedömningen är om det är två jämnstarka parter som ingått avtalet eller om en tydlig dominerande ställning för det ena företaget finns. Om så är fallet kan det finnas starkare skäl för att avtalet jämkas.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare