Bestridande av fakturan

Hej! Jag och min sambo har precis flyttat och har från vår tidigare hyresvärd fått en faktura för en saknad nyckel. Jag vet med säkerhet att jag lämnat in alla nycklar och räknade de flera gånger innan jag i en försluten påse lämnade in dem i deras postfack (vilket enligt avtal går bra). Med mig hade jag en vän och vi räknade nycklarna minst två gånger tillsammans innan jag lämnade in dem. Finns det något jag kan göra för att överklaga fakturan på 1300 kr och kan jag hänvisa till min vän som var med? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Du bör bestrida fakturan skriftligen till din hyresvärd och meddela dem att du anser att fakturan är felaktig, att du inte tänker betala samt att din vän kan vittna om att du lämnade in två nycklar. Det bästa sättet att bestrida en faktura är att skicka ett rekommenderat brev, då har du bevis för att företaget har fått ditt bestridande i och med att de hämtar ut brevet. Om företaget driver saken vidare till ett inkassobolag kan du bestrida även det kravet. Om kravet hamnar hos Kronofogden bestrider du även det och meddelar dem varför du inte har betalat. De undersöker då saken och meddelar beslut i frågan och det är först om du inte svarar på detta som en betalningsanmärkning kan bli aktuell.

Min gissning är dock att hyresvärden inte vill fortsätta med processen att driva in kravet om du bestrider fakturan, då du har din vän med dig som kan intyga att du lämnade in alla nycklar.

Hoppas att detta besvarar dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Emily TöyräRådgivare