Frågor angående arv

Arvsfrågor: 1. Varken jag eller min bror har några barn. Vem ärver honom och vem ärver mig? 2. Ärver man även skulder? 3. Vad gäller för studieskulder? 4. Vår mamma ( snart 85 år) har en butik. Enskild firma. Vad gäller, när hon är borta med hennes eventuella skulder, personliga och eller i företaget? 5. Ärver jag och min bror eventuella skulder? 6. Kan jag testamentera till min mor eller bror?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637

1. Det framgår inte av din fråga om du och/eller din bror är gifta. Om så är fallet ärver den efterlevande maken, 3 kap 1 § 1 st. Om den som avlider inte är gift eller har några barn ärver den avlidnes föräldrar hälften var av kvarlåtenskapen. Är någon av föräldrarna avliden träder den avlidnes syskon in i förälderns ställe, 2 kap 2 §.  Om din bror skulle avlida och ingen av era föräldrar lever, ärver alltså du din brors kvarlåtenskap. Finns inga syskon eller föräldrar vid livet ärver mor- och farföräldrar och om även de är avlidna, deras barn (dvs. mostrar, fastrar, morbröder och farbröder), 2 kap 3 §. Inga andra släktingar ärver, 2 kap 4 §.

2 och 3. Enligt svensk rätt ärver man inte skulder. Den avlidnes tillgångar och skulder bildar ett dödsbo.Tillgångarna i dödsboet skall användas för att betala skulder och den egendom som blir kvar fördelas sedan till arvingarna. Om skulderna är större än tillgångarna, skrivs de obetalda skulderna av.

4 och 5. Detsamma gäller om er mamma skulle gå bort. Då hennes företag är en enskild firma är hon personligt ansvarig för firmans skulder. Om er mamma avlider kommer skall alltså hennes tillgångar (privata och i företaget) betala hennes skulder (privata och i företaget). Egendomen som blir kvar fördelas enligt arvsreglerna. Av din fråga verkar det som om din mamma inte är gift, vilket innebär att du och din bror ärver med hälften var, 2 kap 1 §.

6. Då du inte har några barn kan du själv bestämma hur din kvarlåtenskap skall fördelas genom att upprätta ett testamente, 9 kap 1 §. Testamente upprättas skriftligen med två vittnen. Vittnena skall i sin samtidiga närvaro antingen bevittna när du skriver under testamentet eller att du inför dem vidkänner din underskrift. Även vittnena skall skriva under testamentet, 10 kap 1 §.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare