Avstängning och ryktesspridning på internetforum

Hej Jag har en fråga ang ett forum på internet. Man har där censurerat mig och mina åsikter till den grad att jag inte får nämnas i det forumet. Inlägg som ifrågasätter min banning raderas av moderatorerna som använder sin makt för att bestraffa mig personligen. Bakom kulisserna sker en häxjakt och rykten sprids. Forumägaren som felaktigt har utsett ickeneutrala individer till moderatorer tvättar sina händer och lägger allt ansvar på dessa. Ingen annan användare bannas och moderatorerna vägrar att svara på mina mail vilket ger mig friheten att tolka denna diskriminering som jag vill. Jag har inte fått någon förklaring till min banning. Jag känner mig oerhört diskriminerad och mitt rykte besudlas för varje dag dessa individer drar nytta av sin straffrihet. Mitt mål är att stämma dessa individer för den känslomässiga och professionella skada de utsätter mig för samt att kunna vara medlem i forumet utan att diskrimineras för mina åsikter.

Lawline svarar

Hej!

Tyvärr finns det nog inte mycket du kan göra för att tvinga forumet att häva avstängningen mot dig, då det står den som driver webbsidan fritt att välja vem som ska få vara medlem i forumet och vem som inte ska få vara det. Personerna på forumet har heller ingen skyldighet att besvara dina mail.

En annan sak är att bestämmelserna i brottsbalken om t.ex. förtal även gäller på internet. Med ledning av den information du gett i din fråga är det omöjligt att avgöra om du blivit förtalad, men bestämmelsen, som finns i 5 kap. 1 § BrB ( https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1 ) kräver att någon pekar ut någon annan som klandervärd eller annars sprider en uppgift som är ägnad att utsätta personen i fråga för missaktning.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare