Kapitalvinstskatt på bostadsrätt

Hej, Jag bor I London och ar inte skriven I sverige. Min bror bor I sverige. Vi har nu arvt en lagenhet av min pappa som gick bort forra aret. Vi har renoverat den lite och den star nu i bada vara namn. Vi haller nu pa att salja den. Min fraga ar, hur mycket maste vi betala I skatt pa vinsten? Min bror I sverige och jag I England? (jag har inte bott eller skattat i sverige pa 16 ar) Pappa hade skulder som forst maste betalas av. Raknas var “vinst” innan eller efter de mar betalda fran dodsboet? eller behover vi inte skatta alls eftersom var vinst ar avskatt?? Vore tacksam for hjalp och svar.

Lawline svarar

Hej,

Du och din bror måste betala skatt för lägenhetsförsäljningen om ni säljer den med vinst. Detta gäller trots att den kommer från ett arv. Som inkomst av kapital ska ni ta upp hälften av 22/30 av försäljningsvinsten (hälften eftersom ni samäger lägenheten), dvs. försäljningspriset minskat med vad er far köpte lägenheten för. Av denna summa ska sedan 30 % betalas i skatt.

Att du inte är skriven i Sverige påverkar inte det nyss nämnda. Enligt 3 kap. 18 § 11 p. inkomstskattelagen är även begränsat skattskyldiga skattskyldiga i Sverige för kapitalvinster vid försäljning av bostadsrätter.

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare