Uppsägning vid val mellan ett nytt sommarjobb och ett gammalt

Jag undrar vilka uppsägningsregler som gäller för mig? Just nu jobbar jag på ett cafe och har anställningen "anställd för enstaka dagar". Jag tar snart studenten och nu sökt lite fler jobb och lyckligtvis har jag troligtvis fått jobb. Jag vet att man inte har någon uppsägningstid för den anställningen jag har, om man inte avtalat om dagar man ska jobba. På sommaren jobbar vi som är extra anställda för de ordinarie anställda. Jag har fått sommarschemat över det dagar jag ska jobba, men inte godkänt det än. Räknas detta som ett avtal? Och om jag nu får jobb på sommaren kan jag säga upp mig direkt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En anställning kan vara på viss tid eller tillsvidare. Du verkar ha en tillsvidareanställning eftersom anställningen inte har någon tidsbegränsning. Om du har jobbat hos samma arbetsgivare kortare än 2 år är uppsägningstiden 1 månad (se 11§ LAS https://lagen.nu/1982:80). Ju längre du jobbat desto längre blir din uppsägningstid (se nämnd §). Om du inte iakttar uppsägningsiden kan du bli skadestånds-skylldig enl 38 § LAS.

Hur ingås ett anställningsavtal?
   Enligt det skriftliga avtalet som du har med din arbetsigvare skulle jag säga att det vore att gå för långt att hävda att du skulle gå in på en heltid, eftersom det står att du ska jobba enstaka dagar. Anställningsavtal kan emellertid ingås genom s k konkludent handlande. Det skulle kunna ske genom att du inte har någon erinran mot schemat så har du accepterat att jobba mer än dina enstaka dagar.

Du bör alltså så snart som möjligt ta kontakt med din arbetsgivare och berätta hur läget är. Om du är fackligt ansluten skulle jag rekomendera att du talar även med facket. Om du klargör för arbetsgivaren att du inte avser jobba utöver dina enstaka dagar skulle jag säga att arbetsgivaren inte kan tvinga dig att göra detta (avtalet kan inte sägas ha ingåtts genom ditt handlande).

Om du får beskedet om ditt nya jobb mer än 1 månad innan du börjar på sommarschemat för det gamla jobbet, och du har jobbat kortare tid än 2 år där, har du naturligtvis också möjlighet att säga säga upp dig och samtidigt hinna iaktta uppsägningstiden.

Lycka till!

Markus NilssonRådgivare