Bestridande av fordran

I Turkiet tar de kopior på körkortet när man hyr bil och sparar. Nu är det så att 2 personer har hyrt en bil i mitt namn och de har kollat bilden och godkänt det. Nu va personen i en olycka, och de kräver nu pengar av mig. Hur kan jag gå vidare? Jag var inte i Turkiet när uthyrningen skedde eller olycka . Men de sätter mig i problem, vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Jag råder dig att skicka ett brev till dem som kräver pengar av dig där du bestrider kravet samt uppger anledningen till detta. Förhoppningsvis kommer de då inte att gå vidare med saken.

Om de vänder sig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om ett betalningsföreläggande mot dig kan du skicka in ett skriftligt överklagande där du anger på vilka grunder du överklagar. Om ärendet går till tingsrätten skall du avge ett svaromål enligt 42 kapitlet 7 § rättegångsbalken ( https://lagen.nu/1942:740#K42P7S1 ) där du anger bland annat på vilka grunder du bestrider stämningen.

Det låter även som att personerna som hyrt bilen i ditt namn har gjort sig skyldiga till urkundsförfalskning enligt 14 kap. 1 § brottsbalken ( https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1 ) vilket är ett brott som vid normalgraden har ett straffvärde av upp till två år. Detta kan du naturligtvis polisanmäla.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare