Passiv betalningslegitimation enligt 20 § SkbrL

Hej! G är en gäldenär som utfärdat ett skuldebrev om 10 000 kr ställt till borgenären B eller order. G ska betala tillbaka hela summan vid en inbetalning, den 1 juni. Innan 1 juni överlåter B skuldebrevet till förvärvaren F. Denne glömmer dock att höra av sig till G och kräva betalning vid betalningsdatum. Därför betalar G i god tro till B, som ju var den förre innehavaren. Har G betalat med befriande verkan? Om ja, enligt vilken paragraf i skuldebrevslagen? 19 § SkbrL handlar ju om att man betalar till den som visar upp skuldebrevet. Och i 20 § Skbrl poängteras att det ska handla om avbetalning. Ingen av paragraferna verkar stämma in på mitt exempel eftersom G inte betalar till någon som visar upp skuldebrevet och inte heller har någon avbetalningsplan. Eller innefattar termen avbetalningsplan även det att man har ett bestämt datum där man ska betala in hela summan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågan rör orderskuldebrev och gäldenärens passiva betalningslegitimation, dvs en betalning som sker till fel person men med befriande verkan.

Det löpande skuldebrevet är bärare av själva fordringsrätten och innehavet av denna är nödvändigt för att en borgenär ska kunna kräva betalning från gäldenären. I förevarande fall är 19 § SkbrL inte tillämplig eftersom överlåtaren av skuldebrevet inte har det i sin besittning.

20 § SkbrL förutsätter att det finns en avbetalningsplan. Om en enda betalning ska räknas som en avbetalningsplan torde vara en allt för extensiv tolkning av ordalydelsen.

Enligt en tolkning av ordalydelsen omfattas dessutom inte den sista amorteringen av bestämmelsen, dvs när en skuld slutbetalas.

Med vänliga hälsningar,

Oscar CamposRådgivare