Nedsättning av insatser till BRF

Hej Jag har en fråga angående min bostadsrättsförening. förening ekonomi är god, till stor del beroende av intäkter från några lokaler som föreningen hyr ut. Styrelsen anser att en del av föreningens tillgångar bör återföras till bostadsrättshavarna genom att insatserna sänks. Alla insatser är tänkta att sänkas med ca tio procent. Vad krävs för ett sådant beslut ska kunna fattas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Just när det gäller insatser i bostadsrättsförening måste beslutet hänskjutas till föreningsstämman. Detta kan inte ändras av stadgarna.

För att beslutet ska kunna tas på föreningsstämman krävs endast enkel majoritet. När beslutet är taget måste det skickas in för registrering hos Bolagsverket och ett år efter denna registrering kan beslutet verkställas.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare