Ersättningsansvar för skada i hyreslägenhet

Hej! Jag studerar i Kalmar och bor i en lägenhet i centrum. Jag hade en olycka nyligen som orsakade en spricka i rören till elementen i vardagsrummet. Det som hände då var att jag har en klocka hängande på väggen och denna trillade ner på rören och gjorde att de böjdes och därmed orsakades sprickan vilket ledde till att vatten läckte från röret. Jag skulle ändra tiden på klockan och sen när jag hängde tillbaka den så lossnade "kroken" från väggen vilket ledde till att klockan trillade och orsakade skadan. Jag meddelade hyresvärden omgående angående detta och medan jag väntade på hans besök så torkade jag bort vattnet och fick läckan under kontroll för att det inte ska ske några fuktskador osv. Hyresvärden fick anlita hjälp att byta rören och nu vill han att jag ska stå för kostnaden, vilket jag tycker är konstigt då det var en olycka. Min fråga lyder: Har han rätt att kräva pengar från mig för detta? Tacksam för svar Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt JB 12:24 (https://lagen.nu/1970:994) ska en hyresgäst under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller av vissa andra personer. Regeln är tvingande och kan inte avtalas bort enligt JB 12:1, så ett mer omfattande skadeståndsansvar är inte tillåtet. Normalt slitage, även om det krävs en underhållningsåtgärd, omfattas inte av hyresgästens skadeståndsansvar.

Huvudregeln i praxis är att hyresvärden har bevisbördan för att du har varit vårdslös, NJA 1987 s. 668 (https://lagen.nu/dom/nja/1987s668). Gällande skador som är av den art att de typiskt sett orsakas genom hyresgästens vållande så har det utvecklats en lite annorlunda fördelning av bevisbördan. Om hyresvärden lyckas göra det antagligt att skadan uppkommit under din hyrestid ska det dock framkomma omständigheter som visar på att skadorna inte beror på ditt vållande, NJA 1975 s. 657.

I ditt fall är det lite svårt att säga om du är att betrakta som vårdslös eller inte. I NJA 1991 s. 476 (https://lagen.nu/dom/nja/1991s476) ansåg HD att hyresgästen inte skulle svara för en vattenskada som orsakats av att limningen i ett akvariums fogar hade lossnat. Det är möjligt att en analog tolkning av detta skulle innebära att du inte heller ska ansvara för skador som uppstått genom att en krok lossnat från väggen, om du inte orsakat detta genom att vara vårdslös. Hoppas att mitt svar kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare