Skattskyldighet vid försäljning av fastighet erhållen som gåva

Hej, Jag har fått en verkstadsfastighet i gåva av min pappa och som jag tänker mig sälja. Verkstaden har inte stått på något företag tidigare och skrevs över till mig från privatperson till privatperson. Om jag nu säljer min gåva för att jag inte nyttjar den, och heller ser att jag omvandlar gåvan till pengar, så undrar jag hur blir det med skatt på en sådan fastighet vid försäljning? Går den som gåva eller som en vanlig fastighets försäljning? Vad är vinstskatten på i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Gåvor är i regel skattefria och det är också gåvan från din pappa till dig. När du säljer fastigheten gör du dock en kapitalvinst och sådana beskattas med 30 %. Eftersom du fått fastigheten i gåva ska vinsten räknas som skillnaden mellan anskaffningspriset som din pappa betalade och det pris du säljer fastigheten för.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare