Avtalsturlista

Hej! Jag har ställt en fråga till er tidigare. Skulle vilja ha svar på följande, tack. Jag har blivit borttagen på turordningslistan vid ett varsel, kan jag kräva en personlig motivering varför 6 personer med kortare anställningstid, har blivit omplacerade på en avdelning där jag har likvärdig eller bättre kompetens? Här är en mailkonversation med min chef. Min fråga til henne: Hej! Jag skulle vilja ha en personlig motivering varför ni har gått förbi mig i turordningslistan, ni har även fått mail från facket där dom vill att ni ska ge mig det. Hennes svar till mig blev följande: Du har begärt att få besked om varför Du har blivit uppsagd i den stora förändringsprocessen som skett i Karlskrona och som inneburit att 122 medarbetare har sagts upp på grund av arbetsbrist. Jag kommer här nedan att återigen besvara dina frågor och hoppas du blir nöjd med svaret. Du har erhållit ett skriftligt besked om att Du är uppsagd på grund av arbetsbrist. Arbetsbristen är fastställd genom medbestämmandeförhandlingar med den fackliga organisationen och när det gäller vilka medarbetare som i sin tur skulle sägas upp så har företaget och den fackliga organisationen träffat en överenskommelse i enlighet med reglerna i kollektivavtalets § 13.5. En så kallad avtalsturlista. Parterna, det vill säga företaget och den fackliga organisationen, har i detta sammanhang gjort ett urval av de anställda som skall sägas upp så att företagets behov av kompetens särskilt beaktas liksom företagets möjligheter att bedriva konkurrenskraftig verksamhet och därmed bereda fortsatt anställning. Avgörande faktorer att ta hänsyn till är bland annat pågående längre uppdrag eller specifik kompetens för uppdraget. De anställdas kompetens, efterfrågad kompetens, och inriktning ska beaktas. Marknadssituationen och övriga omständigheter som påverkar företagets framtida inriktning och verksamhet ska också beaktas. Denna helhetsbedömning, om vilka som kunde omplaceras och vilka som skulle sägas upp på grund av arbetsbrist, har gjorts tillsammans med den fackliga organisationen och parterna har varit överens om denna helhetsbedömning vilket i sin tur lett till träffandet av den aktuella avtalsturlistan. Då det är en helhetsbedömning med många ingående faktorer, som beskrivs ovan, varken kan eller skall vi kommentera enskilda delar eller skäl som har lett fram till den träffade överenskommelsen. Du har fått besked om grunden till din uppsägning som är arbetsbrist och någon annan grund eller skäl finns inte med hänvisning till den stora förändring som skett och som lett till att 122 medarbetare sagts upp vilket vi är ledsna över men inte kan påverka då kunden sagt upp sitt avtal med oss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist är huvudregeln att en arbetsgivare ska beakta turordningsreglerna, dvs personer som har arbetat kortare tid på en arbetsplats får gå innan de som jobbat där längre, enligt lagen om anställningsskydd(LAS) 22 §.
Dock finns ett undantag från regeln och det är just det som din chef nämner i mailet: en avtalsturlista. Detta innebär att arbetsgivare tillsammans med facket kan upprätta en avtalsturlista där olika personer "går före i kön" på grund av t.ex kompetens eller liknande. Denna bedömning gör arbetsgivaren tillsammans med facket.
Den här listan får givetvis inte vara diskriminerande och får heller inte strida mot god sed.
En arbetsgivare är skyldig att uppge grunderna för uppsägningen enligt 9 § LAS men en personlig beskrivning kan bli svår att kräva som din chef nämner i mailet.

Med vänlig hälsning,

Susanne CermeniusRådgivare