Skadeståndsberäkning

Hej Jag skulle gå över ett övergångsställe (utan ljus), då jag blev påkörd och fick ett brutet ben. Jag tror att han körde för fort, och hann inte stanna. När han efter kört på mig gick han ur bilen o skällde på mig. Jag ska nu begära skadestånd men hur räknar jag ut ett rimligt belopp? Innan olyckan tränade jag varje dag och känner att jag blivit deprimerad efter detta, jag har också vart beroende av andra och saknat det sociala livet. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Du är berättigad att få skadestånd på grund av din personskada enligt trafikskadelagen(1975:1410) 11 §. Vid beräkning av skadestånd så använder man sig dock av skadeståndslagen(1972:207) 5:1.
Det du kan få ersättning för är sjukvårdskostnader och inkomstförlust men även för psykiskt och fysiskt lidande, både sådant som är övergående (sveda och värk) och sådant som består under längre period.
Det är svårt att svara vad som generellt är ett rimligt skadeståndsbelopp vid personskada i trafik, allt beror ju på hur mycket besvär olyckan inneburit för dig.
På trafikskadenämndens hemsida (www.trafikskadenamnden.se) finns ersättningstabeller som du kan använda när du räknar ut beloppet.

Med vänlig hälsning,

Susanne CermeniusRådgivare